Mindfulness, Zen

Być optymistą – co to znaczy?

jak byc optymista

Być optymistą – co to znaczy?

Wiele osób chyba uważa, że optymiści to ludzie, którzy się oszukują, naciągają prawdę, albo którzy sobie coś wmawiają. Ba, niektórych optymiści nawet trochę wnerwiają – to ich wieczne patrzenie na świat przez różowe okulary. Co takiego odróżnia optymistę od pesymisty?

Być optymistą, to inne tłumaczenie sobie świata

Znalazłam ostatnio świetny wpis na temat tego, co to znaczy optymista. Mniej więcej:

Optymiści inaczej tłumaczą sobie to, co im się przytrafia. To, czy jesteś optymistą, czy pesymistą, wyznacza ten jeden element, czyli twój tok myślenia, tok tłumaczenia sobie rzeczy, sposób interpretowania tego wszystkiego, co dzieje się dookoła. To i tylko to. Zapamiętaj.

Aby zrozumieć lepiej ramy tego rozumowania, przydadzą nam się następujące wymiary:

  • czynniki wewnętrzne (wychodzące od nas) / czynniki zewnętrzne
  • stałe / tymczasowe
  • powszechne / specyficzne

Weźmy teraz następujące scenariusze, aby wytłumaczyć to, jak optymiści widzą pozytywne i negatywne rzeczy przytrafiające się im.

Optymiści a sytuacje pozytywne

Kiedy optymista doświadcza czegoś miłego, na przykład awans w pracy lub zdanie egzaminu na prawo jazdy, tłumaczy sobie to w następujący sposób:

  • To się wydarza dzięki mnie. czynniki wewnętrzne / Jestem kowalem swojego losu, robię coś ze swoim życiem, rzeczy zależą ode mnie, biorę odpowiedzialność za moje działania i za moje sukcesy.
  • Te pozytywne rzeczy będą trwały. stałe / Skoro dobrze rzeczy mają miejsce, nie wypatruję ich końca, dobra passa będzie trwać, będzie dobrze.
  • To dotyczy nie tylko tej konkretnej sytuacji, ale całego mojego życia. powszechne / Sukcesy to nie kwestia szczęścia w wybiórczych sytuacjach, miłe rzeczy przytrafiają mi się na różnych polach, w różnych aspektach mojego życia, mogę odnosić sukcesy w różnych dziedzinach.

Optymiści a sytuacje negatywne

Pech zdarza się. Czasem coś nie wychodzi i nie zawsze jest różowo. Jak zintepretuje negatywne doświadczenia optymista?

  • Nie mam wpływu na złe doświadczenia.czynniki zewnętrzne/ To nie my wywołujemy złe rzeczy, one na prawdę dzieją się nie z naszej winy.
  • Złe rzeczy nie trwają wiecznie. tymczasowe/ Doprawdy, zła passa zawsze mija, optymista nie zakłada, że będzie trwała, tak jak pochmurne niebo, wiatr w końcu odgoni chmury, absolutnie zawsze.
  • Złe rzeczy są ograniczone tylko do konkretnej sytuacji, a nie do całego mojego życia.specyficzne/ To, że na przykład popsuł ci się samochód właśnie dziś, niż znaczy, że masz strasznego pecha na zawsze 🙂 za kilka tygodni, miesięcy nie będzie to miało znaczenia, złe doświadczenia to specyficzne, pojedyncze sytuacje, na podstawie których nie możesz zakładać, że twój pech to reguła.

Optymizmu można się nauczyć

Jak widzicie powyżej, pesymista myślałby w dokładnie odwrotny sposób, czyli na przykład winiłby siebie za wszystko, zakładał, że dobre rzeczy to wyjątki, albo wierzył w to, że zła passa to raczej reguła. Dobra wiadomość to taka, że aby być optymistą, można się przeprogramować = optymizmu można się nauczyć. Wiele razy wspominałam, że nasz mózg jest plastyczny, czyli da się nad nim pracować.

Nasz optymizm ma swoje korzenie a naszym dzieciństwie i w naszym temperamencie jaki nabywamy 1) genetycznie i 2) pod wpływem naszego środowiska (rodzice, szkoła itd.). Jednakże profesor Jerome Kagan z Harvard University badając dzieci doszedł do takich rezultatów, że mogły one wyniku ćwiczeń wyrosnąć ze swojego temperamentu, np. z nieśmiałego na bardziej pewny siebie.

Jak być optymistą i jak myśleć pozytywnie? Zacznij ćwiczyć się w sposobie w jaki tłumaczysz sobie to, co ci się przydarza. Wykonuj na przykład następujące ćwiczenia:

Ćwiczenie na optymizm (1)

  1. W myślach lub w swoim dzienniku, zidentyfikuj 1-3 negatywne myśli jakie ci towarzyszą w ciągu dnia, np. nie jestem w czymś dostatecznie dobry, nie znam się na komputerach.
  2. Zastanów się nad tym, co możesz zrobić, aby to zmienić (czynnik wewnętrzny), np. zawsze mogę zrobić kurs komputerowy albo podszkolić się na tutorialach na YouTube.

Ćwiczenie na optymizm (2)

  1. Pytanie: Czy martwiłem sie o coś dzisiaj? –> Tak, czas mojej prezentacji zbliża się.
  2. Pytanie: O co konkretnie się martwię? –> Boję się, że się nie wyrobię i że się pomylę.
  3. Optymistyczna interpretacja –> To ode mnie zależy, czy się wezmę w garść, już dawałem takie prezentacje dla dużej widowni i zawsze było ok.
  4. Plan działania  –> Określ w czasie, kiedy skończyć prezentację, dać sobie czas, aby przećwiczyć ją na głos, odpocząć przed dniem prezentacji.

Ćwiczenie na optymizm (3)

  1. Doceniaj to, co już masz i prowadź dziennik wdzięczności
  2. Tutaj znajdziesz wskazówki na temat tego, jak zacząć prowadzić dziennik wdzięczności

być optymistą

Głowa do góry! Optymizmu można się na prawdę nauczyć. Weź sprawy w swoje ręce i powoli zmieniaj sposób swojego myślenia.

Książka „You Can be an Optimist: Change Your Thinking, Change Your Life” autorstwa Lucy MacDonald na Amazon –> oraz na Allegro

 

Zobacz również