Mindfulness

Trening uważności, a głowa pełna myśli: skupienie i rozproszenie

trening uważności

Trening uważności – rozproszenie uwagi

Mindfulness, czyli uważność, to skierowanie uwagi wewnątrz, do obecnej chwili. Jeśli coś nas rozprasza – odpuszczamy. Jednakże trening uważności to niejednokrotnie nieco karkołomny balans pomiędzy utratą uwagi, a jej odzyskaniem. Ba, są też takie osoby, które wiecznie trwają w stanie niezdawania sobie sprawy, co się dzieje dookoła – opcja autopilot…

Brzmi znajomo? Przygotowujesz obiad, za oknem słyszysz hałas uliczny, dzieci sąsiadów drą się w niebogłosy, w tle radio. Myślimy myślami o myślach i mimo że w radiu zaczynają się wiadomości dnia, to my już ich nie zauważamy. Może zrobiliśmy krótką przerwę w obieraniu ziemniaków, zastanawiając się co będzie na kolację. Nasza uwaga nie jest z nami – odfrunęła w przyszłość.

Poprzez trening uważności odzyskujemy kontrolę nad swoją uwagą. Skierowujemy ją na to, na co mamy ochotę, a wszelkie inne elementy, które nas rozpraszają – puszczamy wolno. I nie martwimy się rozgardiaszem za oknem 🙂

To, w jaki sposób nasz umysł interpretuje myśli, odczucia i emocje, mozemy podzielić na:

  • bezpośrednie doświadczenia: emocje, doznania ciała
  • zwykłe, proste myśli: ROZPOZNAWANIE i KATEGORYZOWANIE
  • myśli o myślach: INTERPRETOWANIE, ZAPAMIĘTYWANIE, KOJARZENIE

 

Jak kropla wody i fale na wodzie – myśli produkują myśli. Końca nie widać. Dopóki nie skupimy naszej uwagi na czymś innym.

 

Walcz o swoje uważne chwile każdego dnia!

 

 

Zobacz również