Joga

Joga podczas przeziębienia – tak czy nie?

joga przeziebienie

Foto: Pozycja dziecka (Balasana)

Rozłożyło mnie. Zdarza się. Najczęściej zimą lub podczas czasu przesileń. Czy praktykować jogę podczas przeziębienia?

Nawet bardzo delikatne rozciąganie ciała oraz umiarkowany ruch mogą dopomóc naszemu samopoczuciu podczas lekkiej choroby. Słowa kluczowe: delikatne i umiarkowane.

Joga podczas przeziębienia: podstawowe wskazówki

Trzeba zachować uważność, być dla siebie łagodnym i wsłuchać się w swoje ciało, a zwłaszcza w swój oddech, gdyż to głównie po nim można określić nasz stan.

  • Praktykuj jogę do 50-60% swojej siły podczas przeziębienia, nie przemęczaj się.
  • Rób więcej przerw, np. w pozycji dziecka (Balasana) oraz wydłużaj czas wykonywania asan.
  • Pamiętaj o dostatecznym nawadnianiu się i nie ignoruj zawrotów głowy.
  • Zwróć uwagę na oddech i jeśli zauważasz, że jest on utrudniony, podaruj sobie ćwiczenia jogi dopóki nie odpoczniesz.
  • Przy małym zgonie, polecam raczej praktykę medytacji na oddechu niż aktywne ćwiczenia jogi.
  • Dbaj o siebie, odżywiaj się zdrowo, zrób sobie inhalacje (użyj np. olejku sosnowego lub eukaliptusowego), wysypiaj się (!) itd.
  • Miej na uwadze, że joga to „unia”, stan komfortu; daj sobie czas, aby poleżeć i odpocząć. Nic na siłę.
  • Gdy tylko zauważysz, że zaczynasz wracać do formy, wróć też na matę, nie rozleniwiaj się.

Jak modyfikować asany podczas przeziębienia

Joga przyjazna każdemu zna słowo „modyfikacje”, czyli lekkie uproszczenia standardowych pozycji. Gdy mimo wszystko ciągnie cię na matę, pamiętaj, że możesz:

  • Przy bólu głowy, uważaj na pozycje odwrócone (inwersje). Możesz je sobie na razie odpuścić lub wykonuj je powoli, delikatnie, np. pies z głową w dół, świeca. Dobra alternatywa dla obu to pozycja na czworaka (z ang. tabletop pose) i delikatne rozciąganie typu koci grzbiet (góra-dół-góra-dół), a także delikatny mostek.
  • Pamiętaj, że skłony do przodu mają właściwości ochładzające ciało, a także uspokajające. Jeśli pozwala ci na to katar, wykonaj skłon do przodu w pozycji siedzącej. Ugnij nogi w kolanach, rozluźnij ramiona, możesz oprzeć czoło o klocek do jogi lub ułożyć sobie na udach poduszki i wesprzeć się na nich.
  • Gdy poczujesz się źle lub gdy zabraknie ci sił, odpocznij w pozycji leżącej zrelaksowanej na podłodze (Savasana) lub w pozycji dziecka (Balasana).
  • Świetną pozycją regeneracyjną wspierającą leczenie jest pozycja Viparita Karani, czyli pozycja nóg uniesionych na ścianie (szczegóły pod linkiem).

 

joga podczas przeziebienia

Foto: Pozycja leżąca zrelaksowana (Savasana)

Podsumowując, joga podczas przeziębienia może przynieść wiele korzyści, o ile nasz stan jest w miarę dobry. W przeciwnym razie lepiej „odpuścić” i zadbać o siebie, zwolnić tempo.

Pamiętaj, że nie będziesz chory bez końca, więc joga i jakiekolwiek inne ćwiczenia fizyczne mogą poczekać. W Buddyzmie podkreśla się tymczasowość stanów (z ang. impermanence) – nic nie trwa wiecznie!

 

Zobacz również

  • W zasadzie to idac dzis na tej plazy pomyslalam, a moze troche lzejsza sesja… lubie bardzo astange joge… ale przy przeziebieniu nie czuje sie na silach by cwiczyc. Pozdrawiam cieplutko, Daria xxx