Zdrowie

Kasze – czego jeszcze nie wiecie

kasze zdrowie

Kasze to nasze narodowe bogactwo i powinny częściej gościć na naszych talerzach. Poszczególne kasze różnią się od siebie rodzajem zboża, a także sposobem produkcji. Nie wyobrażam sobie mojej kuchni bez kasz!

A do kaszy, jak najbardziej filiżanka herbaty matcha 😉

Kasza powstaje po oczyszczeniu ziaren zbóż z ich niejadalnej części. Nie oczyszcza się łuski kaszy, dlatego zostaje w niej to, co najcenniejsze. Tak robi się kaszę gruboziarnistą, jak jaglana, gryczana, czy pęczak. Przy kaszach takich jak mazurska, krakowska, wiejska, ziarna są dodatkowo łamane. Natomiast te najdrobniejsze pozyskuje się po zmieleniu ziaren, np. kasza manna, kasza kukurydziana. Im ziarno mniej oczyszczone i rozdrobnione, tym więcej wartości odżywczych. Z kolei kasza drobna są bardziej lekkostrawna, czyli w sam raz dla tych z delikatnym żołądkiem.

Ciekawostki na temat kaszy

  • Krupy są najbliższe ziarnom zbóż, gdyż poddaje się je jedynie procesowi obłuszczenia –> kasza jaglana, gryczana i pęczak.
  • Wszystkie kasze to niesamowicie bogate źródło łatwo przyswajalnego białka. Poleca się też sportowcom.
  • Kasza gryczana powinna być kupowana w wersji niepalonej (!). Ta palona (prażona) jest ciemniejsza oraz traci nawet do 50% jej zdrowotnych właściwości podczas prażenia.
  • Kasza jaglana skutecznie usuwa śluz z naszego organizmu, pomaga w walce z mokrym kaszlem i katarem.
  • Quinoa, czyli komosa ryżowa, ma krótszy termin ważności, bo około 3-6 miesięcy. Najlepiej trzymać ją w lodówce, w szczelnym pojemniku.

Jak przyrządzać kaszę?

  • Każdą kaszę należy zawsze najpierw dokładnie przepłukać pod bieżącą wodą (oprócz tych super drobnych).
  • Każda kasza wymaga nieco innych proporcji wody oraz czasu gotowania.
  • Można ją przed gotowaniem najpierw uprażyć, np. kasza jaglana po uprażeniu traci nieco swoją goryczkę.
  • Ja często gotuję ziarna przez zalecany czas, np. 15-20 minut, a na sam koniec zawijam kaszę w gruby koc na kolejne 10-15 minut.
  • Solę najczęściej na sam koniec, ale podczas gotowania często dodaję kminek.

Proporcje kasza-woda

  • kasza jaglana – 1 szklanka kaszy na 2 szklanki wody
  • pęczak – 1 szklanka kaszy na 3 szklanki wody
  • kasza kukurydziana – 1 szklanka kaszy na 2,5-3 szklanki wody (bardzo szybko ją chłonie)

Kasze bez glutenu

Niektóre rodzaje kaszy są super zamiennikiem dla chleba, zwłaszcza dla osób z nietolerancją glutenu. Poniżej przedstawiam wersje bezglutenowe:

  • kasza jaglana
  • kasza gryczana
  • komosa ryżowa (quinoa)
  • kasza kukurydziana

 

Absolutnie jestem ambasadorką naszych polskich kasz. Z jednej strony po co latać po quinoa lub amarant, skoro mamy swoją swojską, kochaną jaglankę?

A oto kilka fajnych blogów o kaszach, jakie wpadły mi ostatnio w oko:

Kaszomania

MAMAŁYGA

 

Zobacz również