Medytacja, Mindfulness

Medytacja – kilka oczywistych zalet

medytacja zalety

Medytacja a wpływ na nasz mózg

Mnóstwo badań sugeruje, że medytacja ma bardzo dobry wpływ na nasz mózg. A ja wypróbowałam to na sobie i jestem na to żywym przykładem. Z jednej strony trzeba uważać, aby nie traktować praktyki medytacji jak „lek na wszelkie zło” lub jako magiczny środek, w którym pokłada się wielkie nadzieje. Z drugiej jednak strony nie da się ukryć, że medytacja została uznana za bardzo efektywną praktykę, która może być świetnym dodatkiem do medycyny konwencjonalnej. Poniżej wymieniam kilka plusów, jakie będziecie mogli zauważyć na sobie przy regularnej praktyce medytacji.

1. Maksymalne skupienie uwagi

Tak, pod tym podpisuję się jak najbardziej. Odkąd medytuję, uczę się zapomnieć, co to jest multi-tasking. Medytacja i trening uważności (mindfulness) zwiększają naszą zdolność do większej koncentracji oraz do zachowania stanu skupienia przez dłuższy czas. Stajemy się bardziej cierpliwi oraz mniej rozkojarzeni. Wystarczy już 10 minut dziennie przez jak najdłuższy okres czasu (minimum 2 miesiące), aby zauważyć efekty.

2. Radzenie sobie z depresją i stanami niepokoju

Ataki niepokoju czy depresja, często mają związek z zaburzoną chemią mózgu, a także wzmożoną aktywnością układu nerwowego sympatycznego, który jest odpowiedzialny za tzw. fight or flight response, czyli stanu maksymalnej gotowości w razie zagrożenia. Medytacja wycisza, a także przełącza na tryb rest and digest (parasympatyczny), a i tym samym daje okienko czasowe dla naszego mózgu, aby organizm sam się regenerował.

3. Medytacja a redukcja stresu

Kto raz próbował medytacji przez jakiś okres czasu, ten wie, w jaki sposób najlepiej się uspokoić w danej stresującej chwili. Badania wykazały, że osoby medytujące reagują lepiej i efektywniej na stres, gdyż te rejony w ich mózgu odpowiedzialne np. za strach nie są „nadwrężone” = te osoby radzą sobie ze stresem zdrowiej i efektywniej. Dzięki medytacji nasz mózg staje się bardziej „zahartowany” i odporny w sytuacjach stresowych.

4. Zwiększenie objętości istoty szarej w mózgu

Badacze amerykańscy i niemieccy zaobserwowali zmiany neurologiczne u 16 osób cieszących się dobrym zdrowiem, którzy brali udział w programie opartym na medytacji w pełnej świadomości i który trwał w sumie 8 tygodni. Rezonans magnetyczny wykazał u nich wzrost gęstości istoty szarej w okolicach hipokampu, który jest siedzibą kontroli procesów uczenia się i zapamiętywania. Nasz mózg jest plastyczny – do końca naszego życia możemy nad nim pracować, regenerować go i udoskonalać.

5. Polepszenie odporności organizmu

Mniej chorób, mniej przeziębień – ogólnie zwiększona odporność. Naturalnie, ściśle związana z praktyką, która bardzo wpływą na ogólną redukcję stresu. A im mniej stresu, tym silnieszy układ limfatyczny/odpornościowy. Dzięki medytacji obniżamy poziom hormonów stresu i wzmacniamy układ odpornościowy.

To nie wszystkie zalety medytacji!

 

Zobacz również