Zdrowie

Korzeń maca – peruwiański żeń-szeń

korzen maca

Korzeń maca to roślina z Peru, czasem nazywana peruwiańskim żeń-szeniem. Zaczęłam wprowadzać proszek maca do mojej diety około dwóch lat temu, kiedy borykałam się z mocnym brakiem energii i stanami nieco dołkowymi.

Jestem raczej za tym, aby na naszych talerzach królowały produkty z naszego regionu, a nie egzotyczne importy z Ameryki Łacińskiej. Jednak dla proszku maca zawsze robię wyjątek i pakuję do moich zdrowych mieszanek.

Korzeń maca – jak wygląda, jak smakuje?

Kupuję maca w proszku, tak jak na obrazku poniżej. Starcza mi na bardzo długo, minimum kilka miesięcy. Korzeń maca dostaję przede wszystkim w sklepach z żywnością ekologiczną. Obecne opakowanie kosztowało mnie około 8 euro. Proszek ma ładny beżowo-brązowy kolor, a w smaku określiłabym go jako nieco orzechowy, dla mnie bardzo przyjemny. Pasuje mi do nut waniliowych, kawowych, czekoladowych, midgałowych; takich nieco bakaliowych.

proszek maca

Foto: Korzeń maca w proszku ze sklepu bio.

Jeśli danego dnia konsumuję proszek maca, biorę maksymalnie jedną łyżeczkę. Najczęściej dodaję maca do jogurtu, owsianki, smoothies, pomarańczowo-czerwonych soków (na bazie marchewki). Jeśli piekę z proszkiem maca, to tylko i wyłącznie dla smaku, ponieważ maca traci swoje odżywcze właściwości pod wpływem wysokich temperatur. Nie spożywam maca wieczorem, ponieważ może pobudzać i utrudniać zasypianie. Chętnie dodaję maca do posiłku przed wyjściem na trening.

Maca dla kobiet – jakie zalety?

Maca to roślina lecznicza, która jest korzystna zwłaszcza dla kobiet. Oto kilka zalet konsumowania maca:

  1. Łagodzi objawy menopauzy. Maca reguluje gospodarkę hormonalną, łagodzi takie symptomy menopauzy jak np. uderzenia gorąca, potliwość, whania wagi, problemy z ciśnieniem, problemy ze snem.
  2. Działa korzystnie na płodność u kobiet i na libido. Peruwiański afrodyzjak 🙂 Poprawia funkcje seksualne, daje energię. Wzmacnia takimi minerałami jak cynk, jod, nasycone kwasy tłuszczowe i tym samym poprawia „humor”. Z drugiej strony, mówi się, że opinia ta, jakoby maca miała wpływać na libido jest przesadzona. Owszem, proszek ma wpływ na hormony, ale polepszone funkcje seksualne mogą być jedynie efektem ubocznym.
  3. Działa jak antydepresant. Wpływa na chemię w mózgu oraz na zdrowie mózgu i połączeń nerwowych. Może pomóc wyjść z lekkiej depresji wspomagając cały organizm i usprawniając produkcję serotoniny, hormonu szczęścia i dobrego samopoczucia.
  4. Wzmacnia organizmi daje energię. Tym zainteresowałam się najbardziej po tym, jak musiałam odstawić kawę z powodów żołądkowych. Maca naładowana jest witaminami (dobre źródło magnezu, żelaza, selenu), minerałami, niezbędnymi kwasami tłuszczowymi. Poleca się nie tylko sportowcom, ale również każdemu „aktywnemu” człowiekowi – aktywnemu (zabieganemu) fizycznie lub też pracującym umysłowo, np. przed komputerem bądź czytającym dużo. Poleca się również w okresie rekonwalescencji lub w stanach niedożywienia.

 Czy korzeń maca jest bezpieczny?

korzeń macaNie przesadzałabym z ilością konsumowanego proszku. To trochę tak jak z soją – maca ma wpływ na hormony i właściwie niewiadomo, jaki może mieć wpływ na nasz organizm. Z tego też powodu używam jej bardzo mało, aby nie przedawkować. Na początek warto zacząć od bardzo małych dawek i obserwować jakiekolwiek reakcje naszego organizmu.

Nie udokumentowano jednak żadnych przypadków, w których maca komukolwiek zaszkodziła. Jest to jednak produkt całkowicie naturalny, więc nie mam żadnych obaw kiedy dodaję go do jogurtu. Zwłaszcza, że ten orzechowy smak bardzo mi podpasował.

Bananowy smoothie z maca:

  • 1-2 banany
  • łyżeczka proszku maca
  • jogurt naturalny, wedle uznania (np 200-300 ml)
  • dodatki, np. cynamon, wanilia, miód, kakao
  • jak ktoś lubi z dodatkowym białkiem – dodaję łyżkę dobrej jakości masła orzechowego, mmmmmm

maca smoothie

Źródła:

Therapeutic Effects of Pre-Gelatinized Maca (Lepidium Peruvianum Chacon) used as a Non-Hormonal Alternative to HRT in Perimenopausal Women – Clinical Pilot Study

O korzeniu maca na WebMD.com

The Truth About Maca and Your Libido – WebMD.com

 

Zobacz również