Mindfulness

Pierwsze ćwiczenie mindfulness

ćwiczenie mindfulness

Mindfulness, ćwiczenie nr. 1

Często mowi się o praktyce uważności. No właśnie, słowo „praktyka” sugeruje, że rozchodzi się o rzecz regularnie powtarzaną, np. praktyka gry na pianinie, czy praktyka jogi – ćwiczymy i chodzimy na zajęcia regularnie. Praktyka oznacza powtarzanie, co ma jak najbardziej sens, gdyż i rownież zmiany w mózgu zachodzą przy regularnym powtarzaniu. Poniżej przedstawiam ćwiczenie mindfulness w wersji „light”.

1. Usiądź przy stole…

… z jakimś małym przedmiotem – może to być kubeczek, solniczka, wazon z kwiatami.

2. Popatrz uważnie na przedmiot…

… przez kilka minut. Zauważ wszelkie szczegóły, kolory, bez dotykania tego przedmiotu. Nie oceniaj go, czy jest ładny, brzydki, przeciętny, lub czy trzeba coś z nim zrobić. Po prostu obserwuj.

3. Skup się na zmysłach…

… siedząc w bezruchu, zamknij oczy i skieruj swoją uwagę na wszelkie odczucia dotyczące zmysłow – dotyk ubrania na ciele, siłę grawitacji i ciężar ciała na krześle. Nie oceniaj, po prostu czuj.

4. Przez kilka oddechów skup się na tym, co słyszysz…

… może to być jedynie dźwięk twojego oddechu, może twój kot w pobliżu (mój właśnie myje się zawzięcie), może jakieś odgłosy za oknem.

5. Wróć do tego, czego właśnie doświadczyłeś…

…. poprzez skupienie uwagi na jednej rzeczy, na odczuciu, zmysłach, dźwiękach, dałeś sobie szansę na krótką praktykę uważności, a tym samym okazję do przerwy i chwili wytchnienia. Po jakimś czasie, być może wyrobisz w sobie nawyk bycia uważnym, a mindfulness stanie się częścią twojego życia.

6. Ćwicz mindfulness każdego dnia

Powtarzaj jak najczęściej 🙂

 

Zobacz również