Joga

Proste Pozycje Jogi: Viparita Karani

viparita karani pozycje jogi

Proste pozycje jogi: na początek pozycja nóg uniesionych na ścianie, czyli Viparita Karani

Oto pierwszy artykuł z cyklu proste i odprężające pozycje jogi oraz joga dla początkujących. Często spotykam się ze stwierdzeniami nt. praktyki jogi typu: „nie jestem rozciągniety” lub „joga to nie dla mnie, bo nie jestem wysportowana”. W nadchodzący weekend nie ma już wymówki 😉 Poniżej pokazuję jedną z najfaniejszych, najprostszych, a zarazem najważniejszych pozycji w jodze, Viparita Karani. Brzmi magicznie, ale to nic innego jak pozycja nóg uniesionych na ścianie. Tak, to też joga.

Już we wcześniejszym wpisie nt. jogi pisałam o tym, żeby się nie zniechęcać, bo pozycje jogi wcale nie muszą być sztuczkami gimnastycznymi lub cyrkowymi popisami. Wczoraj mój chłopak bardzo pięknie to opisał, mimo że sam nie praktykuje jogi, że joga nie może być demonstracją pozycji. Co to oznacza? Czasem instruktor sobie zwinnie zarzuca nogi przez głowę, albo robi szpagat, a co my na to? dla nas to może być tylko demonstracja albo prezentacja sama w sobie, bo przecież nie rozjedziemy się raz dwa w szpagacie. Taka „joga” mija się z celem. Asany to nie demonstracje, a sama praktyka jogi jest innym doświadczeniem dla każdego z osobna. Liczy się sama podróż, a nie dotarcie do celu.

Zaplanujcie na dziś wieczór Viparita Karani. Jest to jedno z najlepszych ćwiczeń jakie znam na uspokojenie naszego układu nerwowego. Wycisza, odmładza, sprzyja regeneracji.  Już kilka oddechów w tej pozycji przynosi ukojenie dla skołatanych nerwów.  Tego typu pozycje jogi najczęściej wykonuję wieczorem, np. tuż przed pójściem spać.

Technika pozycji nóg uniesionych na ścianie:

  1. Polecam przygotowanie koca do okrycia się oraz założenie ciepłych skarpetek.
  2. Pozycja nóg uniesionych na ścianie powinna być wykonywania przy ścianie, przy czym pośladki powinny znaleźć się maksymalnie przy ścianie. Nogi i tułów tworzą kąt 90 stopni.
  3. Aby przysunąć pośladki jak najbliżej ściany, usiądź do niej bokiem przysuwając się jak najbliżej, a następnie połóż się, pośladki przyklejone do ściany.
  4. Można pod pupę podłożyć bolster lub podusię. Eksperymentuj z ułożeniem ciała tak długo, aż poczujesz się maksymalnie komfortowo.
  5. Jeśli cierpisz na dyskomfort odcinka szyjnego, możesz podłożyć sobie zrolowany ręcznik pod kark.
  6. Wyprostuj nogi i trzymaj je równolegle. Jeśli chwiejesz się, możesz lekko ugiąć nogi w kolanach  – najważniejsze to relaks i wygoda.
  7. Zrelaksuj się. Można sobie np. położyć na czoło lub oczy ciepły okład z olejkiem lawendowym (cudo).
  8. Przykryj się kocem. Podczas relaksu nie powinno ci być zimno.
  9. Zostań w pozycji ok. 5 – 15 minut. Możesz nawet zająć się lekturą książki, ale daj też sobie szansę pobyć w ciszy z własnymi myślami lub oddechem.
  10. Podczas wychodzenia z pozycji, nie wstawaj raptownie. Zegnij nogi w kolanach, przekręć się na bok i daj sobie kilka minut zanim wstaniesz, lub po prostu zaśnij.

 

Pozycja Viparita Karani uproszczona:

  • zamiast ściany, użyj krzesełka – połóż się na podłodze, zegnij nogi w kolanach i połóż łydki albo na krześle albo na sofie
  • w tej wariacji mamy dwa kąty proste: tułów i uda, a także uda i łydki

 

Proste pozycje jogi: Viparita Karani

Cudowne korzyści praktyki Viparita Karani:

  • stany lękowe, niepokój, bezsenność, lekka depresja
  • bóle głowy, migrena
  • zdrowie układu krwionośnego
  • zbyt wysokie lub zbyt niskie ciśnienie krwi
  • napięcie przedmiesiączkowe, menopauza
  • regeneracja i pobudzenie metabolizmu i procesów trawiennych (świeży dopływ krwi do organów wewnętrznych)
  • ulga dla nóg i stóp, niweluje obrzęki i uczucie ciężkości
  • delikatne rozciagnięcie tyłu nóg, zapobieganie bólom pleców
  • fajne i skuteczne wyciszenie

 Lepiej unikać przy następujących:

  • poważne urazy karku
  • ciężka menstruacja
  • jaskra

 

Miłej praktyki!

 

Zobacz również

  • nela

    kocham twoja strone.
    W niedziele sprobowalam wykonac to pierwsze cwiczenie. Po roznych smiesznych probach udalo mi sie osiagnac owa pozycje – teraz mam pytanie
    Ja czulam po pewnym czasie discomfort w tyle mojego kolana, zgiecie nog w kolanach przynioslo mi ulge, czy moge to zrobic
    druga alternatywa – robic to krocej
    no i trzecia robie cos zle

     
    • miastozen

      Bardzo dziękuję za miły komentarz 🙂

      Jest jedna fajna modyfikacja, i na bóle kolan, i na bóle dolnego odcinka pleców: zamiast ściany, warto zastosować krzesło 🙂 Mianowicie: przygotować krzesełko o takiej wysokości, że jak położy się na nim łydki, to nie będzie ani za wysoko, ani za nisko. Kładziemy się na podłodze, kładziemy nogi (łydki) na krzesełku. W takiej kombinacji mamy 2x kąt 90 stopni, 1) tułów i uda tworzą kąt prosty, 2) uda i łydki położone na krzesełku tworzą kąt prosty. I tak pozycja daje swoje efekty, bo nogi są odciążone +poprawiamy krążenie.

      Inna przyczyna bólu w tyle kolana: zbytnie wyprostowanie nóg w kolanie. Można się od ściany odsunąć, postawić stopy na ścianie, całą powierzchnią stopy, ustawić je najlepiej nie za szeroko – np. na szerokość bioder, i wtedy kolana skierować do środka, aby się ze sobą stykały i na sobie „odpoczywały”. Stopy nie muszą wtedy przywierać całą powierzchnią do ściany, tylko jedną krawędzie, tak, aby było mega wygodnie.

      Proszę śmiało pytać w razie wątpliwości.

       
  • Pingback: Miłość do samego siebie - 5 wskazówek - Zen w Wielkim MieścieZen w Wielkim Mieście()

  • Pingback: Joga podczas przeziębienia - tak czy nie? - MiastoZen.plMiastoZen.pl()